”Päätimme vaihtaa ylläpidon paikalliseen yksityiseen toimijaan.”
Asiakastarina: Kodinkonehuolto Ranta Oy
Kodinkonehuolto Ranta Oy tekee asiakkaille Järvenpään, Keravan, Tuusulan, Pornaisten,
Etelä-Mäntsälän ja Sipoon alueilla kodinkonehuoltoa, ilmalämpöpumppujen asennuksia ja
myynti- ja huoltopalveluja. Heidän kauttaan onnistuu myös aurinkosähköjärjestelmän
asennukset kotitalouksille ja yrityksille. Uusi aluevaltaus on käynnistymässä, johon kuuluu
ravintolakeittiöiden laitteiden myynti ja huolto.
Kodinkonehuolto Rannan yhteydessä Järvenpäässä toimii myös KKH Vuokraus, joka vuokraa
kaivinkoneita, pyöräkuormaajia, henkilönostimia ja telineitä yksityisille ja yrityksille erilaisiin
töihin.
”Meillä on ollut toiminnan alusta asti kumppani, joka on ylläpitänyt IT:tä. Aikaisemman palveluntarjoajan yrityksen rakenne kuitenkin muuttui, eikä palvelutaso ollut enää tasolla, jota me tarvitsimme.”
Kysyttäessä, mihin kaikkeen kodinkonehuolto firma käyttää tietotekniikkaa, nousevat tärkeimpänä sähköposti sekä selainpohjainen kalenterijärjestelmä. Kalenterin kautta yleinen työrunko pysyy kasassa ja tiedossa kaikille, tiedetään myös missä kukin liikkuu. Asentajilla on omat läppärit. Kentällä pystyy kirjaamaan keikat, ja pääsee etsimään ja lähettämään huoltotiedotteita. Kaikkiin koneisiin on omat portaalit, joista tiedotteet saa ulos. Suurten tiedotteiden käsittelyyn ei pelkkä puhelin riitäkään.
Myös varastotilanne on tärkeä tietää, kun tarvitsee laitteita tai varaosia. Varastotiedostosta näkyy koko nykyhetkinen varasto ja varaosat. Tiedostot ovat pilvessä, niin varastotilanteen pääsee näkemään mistä ja milloin tahansa. ”Aikaisemmin varastotiedoston kanssa oli toimintaongelmia, jotka on nyt saatu onneksi Antin kanssa korjattua.” Tomas Nylund, Kodinkonehuolto Rannan yrittäjä sanoo. ”Ja nyt olemme laajentamassa tiedostoa rakenteilla olevan Hyvinkään toimipisteen varaston kanssa, jonka jälkeen päästään näkemään varaosat molemmissa toimipisteissä.”
Yhteistyön aloittaminen DataSkyn kanssa on ratkaissut useita haasteita.
”Edellinen kumppani kasvoi liian isoksi, heillä mentiin liikaa vain myynti edellä ja meille myytiin tuotteita, joita ei tarvittu. Tekninen tukikin jäi myynnin jalkoihin. Lopulta turhauduin siihen, että mikään ei oikein toiminut. Sähköpostilaatikonkin avaaminen oli välillä työn ja tuskan takana, niin homma ei toiminut toivotulla tavalla. Päätimme vaihtaa ylläpidon paikalliseen yksityiseen toimijaan. Ensimmäisenä lähdettiin DataSkyn toimesta purkamaan liian isoja IT-ratkaisuja. Näin säästettiin jo huimia kustannuksia. Ei tämän kokoinen firma tarvitse ”Pentagonin” tasoisia järjestelmiä, kun vähemmälläkin pärjää ja silti kaikki toimii.” Tomas nauraa.
Seuraava kehitysaskel voi olla tekoälyn tuomat helpotukset ja avut. DataSky on valppaana ja seuraa tekoälyn mahdollisuuksia erilaisiin toimintaympäristöihin koko ajan. Myös uudenlaiset koulutukset yrityksille alkavat lähitulevaisuudessa.
"Asioista pistetään viestiä ja laitetaan tuulemaan."
Kehitysideoita tulee molemmilta osapuolilta. Antilta, joka toimii DataSkyssä IT-päällikkönä, saattaa tulla jotain systeemien kehitysajatuksia, joiden avulla saattaa säästää aikaa ja euroja. Rannan puolelta halutaan tehostaa toimintaa. Viimeisin tällä hetkellä meneillään oleva projekti on sähköpostien optimointi. Aiemman kumppanin toimesta jokaiselle sähköpostille on ostettu erikseen lisenssi, joka ei monessakaan tapauksessa ole tarpeellista. Microsoftin pilvi sisältää kaikenlaisia mahdollisuuksia Aliaksiin, jaettuihin sähköposteihin ja sähköpostin jakelulistoihin. Toimenpiteellä saadaan taas kuukausikuluja alas.
Entäs tietoturva?
Kybertietoturva on DataSkyn hoidossa. Tietokoneiden päivitykset pysyvät ajan tasalla ja myös pilvi on turvattu. Vaikka toiminta on jatkuvaa, asiakkaalle se näkyy vain kehotuksena käynnistää tietokone välillä uudestaan, niin päivitykset menevät läpi. Sähköpostista tietoturva karsii lähes kaikki epäilyttävät meilit pois, ennen kuin kukaan pääsee niitä klikkaamaankaan.
—
Tutustu Kodinkonehuolto Ranta Oy:n palveluihin: www.kodinkonehuoltoranta.fi/
Vaihde
☎ Puhelin: 050 339 0080
Puhelinvaihde arkisin ma – pe klo 08.00 – 16.00
Järvenpään, Keravan ja Vantaan toimistot palvelevat sopimuksen mukaan.
✉ Sähköposti: yritystuki@datasky.fi